ابیانه

ابیانه زیباترین روستای جهان

ابیانه

ابیانه زیباترین روستای جهان

قلعه های ابیانه

در اطراف ابیانه و بر بالای بلندی سه قلعه دفاعی ایجاد گردیده است. اکنون آثار باقی مانده از این سه قلعه مشهود است.در بررسی از آثار بجای مانده از این سه قلعه با نام های قلعه پایین (هرده) قلعه بالا (پل) در قسمت شمالی و قلعه یسمون در جنوب مشهود است که ابتدا قلعه پایین (هرده) بنا گردیده است.در زمان بعدی و بعلت نیاز به امنیت بیشتر قلعه بالا (پل) را بنا کرده اند و فاصله که بر بلندی ارتفاعات مشرف به روستا وجود دارد حدود ۵۰۰ متر است. ضخامت دیوارها از پایه ۸۰ سانتیمتر تا یک متر است. ارتفاع دیواره ها هر چه بالاتر می رود ضخامت آن کاهش می یابد و بلندی دیوارها ۴ الی ۵ متر است که در سطوح با شیب تندتر بلندی دیوار از ۵ متر بیشتر می شود. در ساخت دیوارها از سنگ و گل خاک رس به رنگ قرمز استفاده شده است. در ساختن قلعه دوم (قلعه پل) از سنگهای درشت تر و مناسب تر استفاده شده و در ساخت دیوارها دقت عمل بیشتر بکار رفته است ولی قدمت قلعه پایین (هرده) بیشتر است.قلعه ای که در جنوب روستا قرار دارد بعد از دو قلعه مذکور ساخته شده است با این تفاوت که دیوار دو قلعه در کنار هم با سنگ و گل سرخ ساخته شده اما قلعه سوم که به قلعه یسمون معروف است قسمت عمده دیوارهای قطور و بلند آن با گل و پایه سنگ بنا گردیده و دارای چهار برج دیده بانی است. 

مشخصات قلعه ها در ابیانه 

دو قلعه در ارتفاع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا بر بلندی های مشرف به روستا قرار داشته و حدود ۵۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند. 

دیوارها با سنگ و ملات خاک سرخ بنا شده است در بعضی نقاط جهت استحکام بیشتر داخل دیوارها چوب بکار رفته است. 

ارتفاع دیوار اطراف قلعه پل در بعضی جاها بخصوص ضلع شمالی ۵ متر است که ضخامت دیوار در کف ۸۰ سانتیمتر و ضخامت دیوار هر چه بطرف بالا می رود کاهش می یابد.  

ماخذ: کتاب ویونا سرزمین کوهستانی من مولف: علی اکبر آریان    

 

قلعه یسمون در ابیانه 

قلعه یوسمون در ابیانه 

قلعه پل در ابیانه

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد دشتی ها پنج‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:18 ب.ظ http://havashenas.blogfa.com/

سلام
مدتیه به وبلاگتون سر م ی ز ن م
هرچن بی ردپا ولی همیشه می خونمتون اونم به دو دلیل حداقل قبل بازگوی، یکی اینکه همیشه از وبلاگ هایی که از آبادی های ایران می نویسند و آدم می تونه با خوانش اونا بی واسطه سفر کنه و از دل زیست هموطناش باخبرشه و مطلع بشه اونا به چی دلبستن و چی شادشون می کنه و به چی مفتخرن و...و دومی که شاید این تداوم سرزدن رو بیشتر کرد خود " ابیانه " این روستای عظیم به واسطه همه چیز از معماری منحصر بفرد اون تا مردمی که پرژیاترین مردم این سرزمینند با همه کالچر مخصوص به خود که محافظش یودن به درستی و این از یه سفر شروع شد و هنوز مقصد معرفی شدم به همه تو ایران شده " ابیانه" و این نیست مگر خود ذات آبادی...
زیاد مصدع شدم...
فعلا
شاد و موفق
یا حق

محمددشتی ها پنج‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:26 ب.ظ http://havashenas.blogfa.com/

سلام
آمدم بودم بروز شدنت را بخوانم
ولی...
برزو باش و بمان تا بهانه های آمدنم به ابیانه زیاد شود تا که این یک روز در میان به هر روز سر زدن میل کند...
فعلن
شاد و موفق
یا حق

محمد دشتی ها(محمدم از دشتی) جمعه 31 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 07:43 ب.ظ

سلامی دوباره
روند بروز رسانیت با این همه شگرفی های موجود حال روستای شگرف باید به ز این باشد از روستا از بزرگان روستا از فرهیختگان روستا که کم هم نیستند بنگار و بنویس از قدیم از کالچر از ورزش و از ...
اخبار ریز و درشت روستا
اخبار فرهیختگان
فرهنگ روستا با توجه به مناسبت ها اعیاد و ...
زندگی نامه فرهیختگان شهدا و بزرگان روستا
تاریخچه روستا
موقیعیت جغرافیایی
حتی از می توانی بخواهی از سفرکننده های به ابیانه تا از تجربه سفر خود به ابیانه گویند
و....
می تواند باشد در این وبلاگ ارزنده و جذابیتان
مایلم وبلاگ دیگرم را که اتفاقن به مانند شما از دیارم دشتی(شهرستانی دراستان بوشهر) می نویسم را به شما معرفی کنم به این آدرس خوشحال خواهم شد آمده و نظر خود را یا علنی یا خصوصی کامنت بزارید..
http://dashtiha.persianblog.ir
شاد و موفق
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد